Monday, 13 January 2014

Cerebral Palsy

Assalamualaikum..olla bloggerz
sem ni merupakan sem last ifa. ifa tertanya-tanya,apa agknya yang boleh ifa buat untuk last sem ifa kat poli ni.
and de end nye.. ifa pn join la satu social work malaysian advocate for cerebral palsy ni. mula nya ifa tak prasan langsung pasal persatuan ni, sbb baru lag kt Malaysia. sampailah lecture ifa kenalkan ifa tentang kewujudhan persatuaan ni.

cerebral palsy ni merupakan satu kondisi neurologikal di mana kebiasaannya kanak-kanak yang mengalami masalah ini tidak boleh menggerakkan otot diorang. selalunya kes atau masalah macam ini disebabkan kecederaan yang berlaku semasa, sebelum atau selepas beberapa tahun bayi dilahirkan.

dan ifa difahamkan, cerebral palsy tak ada ubat. doktor pn hanya syorkan terapi sahaja, untuk mereka. ada jugak kanak2 yang ad masalah CP ni yang berada pd tahap kritikal. mereka tak boleh nak lurus kan tangan mereka. sedih betul bila dengar. sampai tahap paling teruk kanak2 ni mangalami masalah sawan. bila mereka tidak boleh berjemur di suhu panas terlalu lama.

baru2 ni ifa diberi peluang oleh pensyarah ifa sendiri mendekati sebuah keluarga yang mempunyai seorang anak CP. yang mana nama puan F dan anak tersebut ifa tak dapat nak nyatakan kat sini, sbb tak mintak kebenaran dr mereka lagi.

sayu betul hati ifa, tengok situasi anak mereka. ifa dpt tengok dan mengalami sendiri macam mana cara anak mereka berkomunikasi dengan mereka dan ifa berpeluang memelukkan anak mereka. sedih betul :'(. ifa ada tanya macam puan tu menangani masalah atau situasi anak mereka. dia senyum dan jawab dengan tenang je "kita cuma perlu positif" "anak nikan rezki"

ifa difahamkan jugak yang segala pembiayaan untuk kanak2 yang mengalami masalah CP ini sangat tinggi sampai cecah berpuluh puluh ribu. pendidikan pn, tidak disediakan khas untuk mereka.

suami puan tu kata mereka tidak mengharapkan banyak. cukup diorang dapat tengok anak mereka berdikari pandai mandi, makan dan hidup sendiri bila mereka tak ada nanti tu pn da kira cukup pada diorang.

bila ifa berpeluang kenal dengan insan2 macam ni sedikit sebanyak sebenarnya ia pn memberi ifa motivasi dan kesedaran nilai dari dalam diri ifa. ifa betul2 mengangumi ketabahan ayah serta ibu kanak2 CP ni.

selain tu, tujuan sbenar ifa menziarahi keluarga puan F sekeluarga ialah sbb ifa nak tengaok sendiri situasi atau keadaan sebenar fizikal kanak2 CP ni..sebelun ifa merancang program atau aktiviti yang sesuai untuk kanak CP ni. dan Alhamdulillah..ifa dapat memikirkan aktiviti sesuai bg kanak2 CP ni.

nantikan entry ifa setrusnya..dan mngkin ifa akn updte tentang program yang ifa dan kwan ifa rancangkan untuk kanak CP yang istimewa ni.;)

No comments:

Post a Comment